Sider

tirsdag 1. desember 2015

Min adventskalender

Akkurat som i fjord fikk jeg lyst til å strikke adventskalenderen min. En julekule hver dag i hele advent. Treet som jeg spraylakkerte og støypet fast i en blomsterpotte i fjor er like fint fortsatt. Eller, litt matt i lakken etter et år er det, så tenkte ta en liten runde med sprayen og fikse litt på det. Ellers er det tipp topp. Treet har faktisk vært med oss hele året gjennom. Først som adventstre, men så til bare et enkelt lystre. Så kom pinse, fastelaven og påske, funket fint da også. Da med egg og fjær. Tenkte jo på å sette det bort, men treet skaper så fin stemning og har dessuten blitt et fint sted å henge opp barnas mange små kunstverk på. Så derfor har det bare blitt. Det har nesten blitt et lite felles kunstprosjekt, og nå skal det få bli det det opprinnelig var tenkt som. Min adventskalender.

Jeg har jo allerede 24 strikkede julekuler fra i fjord, men boken har flere mønster å by på enn de første 24, og de er jo så morsomme å strikke! Ikke tar det så lang tid med en kule heller, grunnoppskriften er jo enkel. Den første kula mi i år er "Hjerte".




Nå er jeg i grunn temmelig gåen, etter å ha ordnet med nye gardiner til kjøkkenet. Ønsket meg så veldig nye julegardiner, røde. Så jeg surfet litt rundt for å få et overblikk over hva som er å få tak i. Mye fint altså, men det vi havnet på ble virkelig nydelige gardiner fra IKEA, Sanela het de. Tenkte jeg ville nevne det her for de var til halve prisen hvis man er sånn ikea-familymedlem, Salget startet i går og varer så lenge varen finnes på lager. Vi bor ikke så langt unna IKEA, så mannen kjørte seg en tur i går kveld og fikk tak i fem pakker til meg, eller ti lengder. Vi har fem store vinduer i kjøkkenet, så når det er halv pris så utgjør det ganske mye.




Jeg starte med å stryke og legge opp lengdene i går kveld, men rakk bare to. I dag her jeg tatt resten. Nå henger de der så fint att. Ble skikkelig fornøyd med de. Jeg begynte også med å ta ned å vaske/stryke/legge opp gardinene på stua også, men måtte ta en stopp etter to lengder. Det henger fjorten lengder der, så er en jobb jeg ikke akkurat gleder meg over. Men så får jeg vasket skikkelig der inne og hengt opp rent, og da blir det jo sånn egen go'stemning som passer til jul.

Jeg har ellers fått strikket litt i det siste, og må bare få tatt noen bilder av sakene så skal dere få se. Gjelder bare å treffe på lyset, dagene er så korte nå, er jo nesten ikke dagslys på hele dagen. Spesielt når det er overskyet som det har vært i det siste. Kun morgensola og litt også når sola går ned, skinner sola inn. Da ligger sola lavere enn skyene og i en kort liten stund kan den nytes om man er heldig. Her hos oss, hvis været er på vår side, så har vi sol hele året rundt. Men dagene er korte nå, og som i dag og i går så var lyset bare så vidt innom. Til gjengjeld har det kommet litt snø, og hva passer vel bedre nå i desember enn litt snø som kan lysne litt opp i mørket. Uansett, god desember og advent til deg også! <3

1 kommentar:

  1. Så koselig det høres ut med det treet. Imponert over at du gidder strikke så mange kuler. Jeg har bare strikket to og i år er de ikke fremme en gang....
    Wow! Det var mange gardiner! Det er litt av en jobb å stryke og henge opp, men så koselig det blir når du er ferdig. Kos deg i helgen!

    SvarSlett