Sider

fredag 12. desember 2014

Julestrømpe


"Mamma, kan du ikke strikke flere julestrømper?" Hvem kan stå imot slike ønsker? Så jeg har plukket frem en av bøkene i bokhylla mi som er Julestrømer - og litt til av M. N. Handberd.  Denne boka er full av fine strømper, og  julen 2012 strikket jeg julestømpen God jul. Den pynter opp så fint, og det var den datteren kiket bort på når hun kom med ønsket sitt.

Selv om jeg strikker julekuler hver dag frem mot jul, og holder på med kalenderskjerf, så er det morsomt å strikke andre julegreier også. 




Jeg har bestemt meg for at dette året skal jeg bruke desember til å strikke juleting til hus og hjem. En julekule om dagen har resultert i 12 flotte julekuler til nå. Treet blir mer og mer festlig for hver dag som går. Hele familien heier på meg, og det er morsomt.

Så, jeg er i gang med julestrømpen Reinsdyr og grantrær, og den blir temmelig festlig den også. Bilde kommer så snart den er ferdig, og det er ikke så mye igjen egentlig.

I kveld har vi feiret at eldste sønnen har avlagt og bestått fagprøven sin. To uker med hard jobbing, eller mer riktig fire og et halvt år med målrettet arbeid, har gitt resultater. Fast jobb og greier som tyveåring er ikke så verst syns jeg, så jeg er både lettet, glad og aldri så lite stolt også, og det ble kake, ballonger og fest. Det er en lykke når det går godt for barna.

Min yngste sønn, han er ni år, var på skoledisco i kveld, og når jeg skulle hente han så var det noen som fortalte meg at han hadde mistet en tann, og: "Ja, han er ikke den første som har mistet en tann på samfunnshuset...hehe..." Ja, du kan jo forstå at det bildet som dukket opp i mitt indre var heller blodig og forslått. Jeg så ham i farta og jeg etter for å se. Jeg så for meg at fortennene hadde gått i et fall i trappa (eller hadde han virkelig sloss???), jeg ble en tanke urolig kan du si. Da jeg endelig tok ham igjen så var det en rimelig blodig munn som kom til syne, sant nok. Men jeg så raskt at det var en helt naturlig tannfelling. Guri malla så lettet jeg ble!!! Du vet, samfunnshus, trønderfest, osv.... Min lille sønn var heldigvis både hel og fin, han  hadde verken sloss eller ramlet. Bare mistet en melketann. Som nå ligger i et glass med vann og venter på tannfeen. Tannen altså, ikke sønnen. Han sover trygt og godt i sengen sin.



4 kommentarer:

  1. Så fine juleting du lager! Treet med julekulene er nydelig :). Hehe, må le litt av samfunnshushistorien, godt det ikke var så dramatisk lell!

    SvarSlett
  2. Så koselig å lese og se bilder på de siste innleggene dine! Flott adventstre og skikkelig fin julestrømpe! Lykke til med videre kule-strikk og fortsatt fin førjul!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  3. It was very useful for me. Keep sharing such ideas in the future as well. This was actually what I was looking for, and I am glad to came here! Thanks for sharing the such information with us.

    SvarSlett