Sider

onsdag 3. desember 2014

Julekuler

Etter å ha vært på strikketreff og blitt inspirert av andre strikkere, kom jeg til at jeg vil prøve å strikke en julekule hver dag frem mot jul. I bokhylla mi sto allerede Arne & Carlos' JuleKULER og ventet. Etter å ha møtt de flotte herrene tidligere i høst er det ekstra morsomt å strikke deres oppskrifter.




Jeg har strikket de tre første kulene, og det går jo så greit! Ikke lange stunden som trengs, så da blir det julekuler frem mot jul. Nå har mannen vært ute å hentet inn et fint lite rognebærtre til meg, som jeg skal lakkere hvitt og støype ned i en potte, så skal det være mitt adventstre hvor jeg kan henge opp julekulene etterhvert som de blir til. Jeg har fått tak i kjedet smålys som jeg skal feste på greinene, det tror jeg blir fint. Men foreløpig får julekulene plass oppe på tallerkenhylla.




Kulene er strikket på pinnenr. 3 mm og med Rauma Finullgarn, og fylt med ullvatt.

I kveld er vi i gang med årets første juleavslutning, og det blir starten på et helt lite ras av avslutninger. Det hører jo tiden til. Eldste sønnene kom hjem med fagprøven sin, og har lagt beslag på stua nede. Om et par dager skal han levere - så er han ferdig med lærlingtiden sin og er ferdig utdannet elektriker! Han kom hjem med smil om munnen og har situasjonen under kontroll virker det som, så da er jeg både lettet og glad jeg også.


Fortsatt god advent!

3 kommentarer:

  1. Fine julekuler, og ingen dum ide å strikke en kule hver dag fram mot jul :)

    SvarSlett
  2. Julekuler hører med - dine var riktig fine! Ser at du også strikker i rein ull. Jeg har strikket noen i PT2 (det var det jeg hadde for hånden), men tenker at jeg skal kjøpe noen nøster Heilo som er det garnet Arne og Carlos anbefaler. Jeg innbiller meg at superwash-glatt garn gjør at mønsteret i kulene kanskje flyter litt bedre enn hva jeg får til med rent ullgarn...

    SvarSlett
  3. Så fine julekalender! Høres koselig ut med adventstre!

    SvarSlett