Sider

mandag 1. desember 2014

Advent, kalender og Kalenerskjerf

Kalenderskjerfets del 8 er ferdig.

Jeg har strikket videre på skjerfet mitt og er nå i gang med del 10. Jeg haler innpå og regner med å bli à jour i løpet av et par dager. Jeg syns fortsatt at det er kjempemorsomt å strikke på, og det er godt, for det skal jo bli dobbelt så langt!

Så har vi gått inn i adventstiden, vi har tent første lys og tatt frem litt av pynten. Elsker å se forventningen hos barna etterhvert som det blir pyntet mer og mer utover i adventstiden. Vi tar det litt stille og pent, men alle lysene er kommet på plass, i alle vinduene og på ytterdøra. Gjør seg godt i denne mørke tiden.


Nissefamilien er på plass og 1. adventslys er tent.

Jeg har lett rundt etter ting jeg vet jeg har - men ikke hvor. Så mannen og jeg fikk gått igjennom en drøss esker fulle av diverse ting - hvor fem seks esker ble sortert bort. Det er sånt arbeid som ligger på vent, man vet at det skal gjøres, men eskene er jo lagret bort og der står de jo forholdsvis bra. Helt til man er ute etter helt spesielle ting og må innom alle disse eskene. Men nå har vi fått unna noen av de. Herlig!

Og - jeg fant ikke det jeg lette etter, men mye annet rart som jeg har brukt for. Slik som kransekakeformene mine, kakesprøyten og krumkakejernet. Så da blir det kransekake og krumkaker til jul! Jeg misstenker at det jeg er ute etter har havnet på hytten vår - så da blir det en tur dit for å lete videre. Om du lurer på hvorfor jeg ikke har orden på tingene mine så er det nok sikkert fordi jeg er et rotehode. Jeg skal ikke prøve meg på noen bortforklaringer der sånn. Men egentlig er det sånn at jeg vet hvor jeg har ting, og jeg pleier å finne både det jeg selv og det de andre leter etter. Jeg husker i bilder, men nå mangler jeg bilde og da leter jeg rundt på måfå - og det ergrer meg sånn! Så da er det jo godt å tenke på at jeg har fått ryddet litt, tross alt. Jeg står jo ikke akkurat uten resultat heller etter denne letingen, nå blir det krumkaker til jul, juhuuu! 


Adventssjernene er hengt opp og tent, og englene danser i vinduene.

Adventssjernene er hengt opp og de lyser så fint, og de første sviblene er i hus. For meg er svibler noe som hører julen til. Jeg syns de er så fine, også lukter de så godt. Det blir flere etterhvert. Ser du at oppsatsen er pyntet med ull? Klart jeg bare måtte ha den!


Denne sammenplantningen måtte jeg ha, med svibler, ull og glitter - kan det bli bedre?!

Jeg har funnet frem adventskalenderen som jeg hadde da jeg var barn. Den har ligget bortgjemt, da den en tid var i ferd med å bryte sammen av vekten av alle små presanger som den måtte bære. På hver ring var det en ting til hver av barna. Det ble litt mye for en stakkars kalender. Det ble helt ærlig litt mye å ordne for en stakkars mamma også. Det sa bare stopp, 144 små gaver å få tak i for så å pakke de inn og henge de opp - jeg orket det rett og slett ikke. Vi gikk over til ferdigkjøpte kalendere. Barna er fornøyde med det, og jeg syns det er veldig greit. Men jeg har altså tatt den gamle kalenderen frem igjen og har tenkt å henge på en liten gave på hver ring - så skal de tre yngste få en gave på tur, hver tredje dag blir det. I tillegg har de hver sine ferdigkjøpte lego eller sjokoladekalendere. De eldste får hver sin skrapekalender. Så slik gjør vi det hjemme hos oss. :-)



Adventskalenderen er på plass, klar til å få på de 24 små presangene.



Tror det blir en fin adventstid, jeg. 
Ønsker også deg en fin og god adventstid!


<3

1 kommentar:

  1. Så fine farger - det blir et deilig skjerf.
    Ja riktig hyggelig med advent. Vi har pynter stjerne og lys og granbar.'
    Veldig hyggelig er nissefamilien dine - jeg ser på nrk tv Jul på Månetoppen og så jeg vet nå
    røde lua er stallnissen og blå lua er fjellnissen - jeg har veldig glede å se :-))) Vi har ikke nissen.
    Jeg bestillte meg en bok med norsk eventyr. Jeg håper jeg hører mer fra nissen også :-))
    Adventskalender vi har også - det gir med bare bilder også - naturlig i alle varianter med te, eller sjokolade eller ja riktig LEGO :-))) Til oss ha begynnt julemarkedet - Det er veldig fint - jeg liker.
    Hilsene til deg. Kos deg med hyggelige lys og nissen. Klem fra Viola

    SvarSlett