Sider

mandag 3. november 2014

Strikkesperre???

Nå er det november og vintermåned. Dagene blir stadig kortere, vi tenner lys og fyrer i peisen på kveldene. Koselig! Og nå er det slett ikke for tidlig å begynne å tenke på jul, og legge planer for hva som skal få stå på lista over ting jeg har lyst til å gjøre og ting jeg gjøre.

Eldste datteren har tatt med seg de to yngste barna i svømmehallen i kveld, de kommer til å være trøtte i morgen tidlig! Ikke at det blir så seint, men det brukes krefter i vannet. Selv kunne jeg tenkt meg å tatt turen på strikketreff i kveld, men siden mannen er bortreist så får jeg holde skansen her hjemme.

Jeg har ikke fått strikket en eneste maske siden torsdag - og det er veldig, veldig lenge siden, ikke sant? Det har vært mye annet som har krevd sitt, men ikke bare det, jeg har flere strikketøy liggende her, en genser, en jakke og et par sokker, og en nesten ferdig lue også. Men jeg kommer liksom ikke i gang! Så jeg surfer rundt på nettet og kaster et blikk bort på genseren i ny og ned. Koser litt med hunden, eller katten, eller lager mat, eller hjelper ungene med leksene. Eller noe, men hva skal jeg nå strikke på?

Jakken; Bolen er ferdig og jeg skal i gang med ermene. Men siden jeg bruker kauni med fargeskift så må jeg nøste meg litt frem og tilbake på nøstet til den rette fargen. Og da bør det helst være litt lys. Hvor ble det av lyset?!

Sokkene; En sokk er ferdig og jeg har startet på sokk to, men som jeg igrunn har visst siden jeg var kommet fem cm på sokk en, så strikker jeg på for tynne pinner. Det blir ikke bra, det blir for fast. Har prøvd å overse det, men en slags tankeblokade inntrådte tror jeg - men her blir jeg bare innhentet av fakta. Skal jeg virkelig rekke opp en hel sokk, eller bare la det stå til?!

Lue; Holder på med avfelling - så ingen god grunn til ikke å få den ferdig. Attpåtil har jeg designet oppskriften på denne lua selv. Kjæresten til eldste sønnen har masse tykt langt hår med nydelig krøller. Hun trengte en lue som ikke strammer, men som ser flott ut til hennes nydelige hår. Så jeg har lekt meg litt og kommet frem til en lue både hun og jeg ble skikkelig godt fornøyd med. Jeg må jo lage en til!

Genser; Den blir nydelig, fletter og stjernemønster i en dyp rosa farge og natur. Oppskriften har jeg hentet fra boka Strikkede Skatter, K. Holte (2014). Syns tittelen på boka sier det meste her, det er så mange nydelige plagg i denne boka, og jeg vil strikke alle!

Så mye spennende å strikke på. Så hvorfor strikker jeg ikke!? 

Men koselig, det er det nå om kveldene, med tente lys og varm te i koppen!:)
Ønsker dere alle en god start på ny måned - og på denne uka her!

<3

7 kommentarer:

  1. Hi hi ja virkelig... jeg har ligge så mye strikketøy også... og strikkeprosjekte i tankeren masse.
    Men av og til er hyggelig vakre annet. Sokker blir fint. Fargen er storfin. Kos deg.
    Ha en fin kveld. Klem fra Viola

    SvarSlett
  2. Du MÅ strikke!!! Jeg vil se alle disse herlige plaggene! Ferdig!! Heia heia!:) Klem

    SvarSlett
  3. Jeg kjenner meg igjen! Hadde plutselig ikke strikkelyst i det hele tatt, enda fristelsene og prosjektene sto i kø ...

    Ang. sokken, Sterk er jo alpakka, og alpakka pleier å "vokse", så kanskje det ikke gjør noe at det blir litt tett? Har ikke strikket så mye med Sterk, en gang på pinne 3 (sokker til meg) og en gang på 3 1/2 (herresokker) Synes begge fungerte bra :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var forresten samme gulfargen jeg strikket sokkene til meg selv i også. Elsker den fargen!

      Slett
  4. Strikk sokken ferdig først! Dette blir et par som lyser opp i novembermørket. Så er du plutselig i gang igjen. Jeg tror ikke jeg skal strikke så mange julegaver i år. Mye annet morsomt som frister.

    God tirsdag ønskes av Ingunn

    SvarSlett
  5. I blant hjelper det liksom ikke samme hvor mange påbegynte prosjekter man har. Ingen av dem frister likevel... Du får begynne så smått på det ene, så kommer du vel i gang igjen, skal du se :)

    SvarSlett
  6. Av og til må man bare sette seg ned og starte på en av dem, uten å tenkte for mye på alle de som venter... jeg er også der litt nå, har så mange ting jeg har lyst til å gjøre + noen prosjekter som har gått feil og må rettes opp, at jeg blir litt handlingslammet. Men så hjelper det å starte i et hjørne.