Sider

lørdag 25. oktober 2014

Marius både her og der



Jeg har strikket et par Mariussokker til min åtteårige datter. Oppskriften er fra Mariusboken, bare at jeg har strikket sokkene i Sterk fra DSA. Garnet er ganske mye tynnere enn Smart og Peer gynt som oppskriften er for. Jeg har strikket på pinne 3,5 mm som i oppskriften men tatt utgangspunkt i damestørrelsen. Da ble de perfekte i størrelsen til datteren på åtte år, hun har sånn ca str. 33 i sko.

Sokkene sitter som et smokk - det gjør også genseren! Dette er veldig morsomt, for denne genseren hadde jeg da jeg var liten jente!!! Utrolig hvor godt den har holdt seg. Den har vært med på mange skiturer både i nord og sør. Det er mamma som strikket den til meg da jeg var syv år eller noe sånt. Nå passer den til datteren min på åtte år. Det er jo så morsomt! Og hun elsker å bruke den, hehe, selv om den nok klør bittelitt mer enn genserne hun ellers er satt opp med.


Marius før og nå - genser jeg hadde som barn passer datteren i dag!


Mamma kom med en hel pose full av strikkeplagg som jeg hadde som barn, og det er jo så morsomt! Burde jo fått dokumentert de alle, det hadde de fortjent etter å ha ligget bortgjemt så mange år. Som du kanskje skjønner har jeg nok fått litt bagasje med hjemmefra - min mor var ivrig med strikkepinnene og det har nok vært med på å prege meg. Hun strikker ikke så mye nå, men hun har strikket mye, og hun likte også å strikke kunststrikk, så jeg har fått mange vakre duker av henne. Jeg som aldri har prøvd meg på noe slikt, ikke engang på slike sjal har jeg kastet meg på. Kanskje jeg vil en dag - men nå er det mye mer spennende å strikke fra de utallige flotte mønstrene jeg har i alle de flotte bøkene jeg har blitt fristet til å skaffe meg..... Døgnet burde jo hatt noen flere timer, eller hva?



Ønsker alle en flott helg!

<3

10 kommentarer:

  1. Så fin hun ble, sokkene var veldig pent strikket :) God helg i ruskeværet , klem fra Beth

    SvarSlett
  2. Marius i orginalfarger er aldri feil :)

    SvarSlett
  3. Jeg blir aldri lei av mariusmønsteren altså, et nydelig mønster. Så utrolig koselig med arvestrikk. Har et par mariussokker jeg også og de er og blir en favoritt.

    SvarSlett
  4. Så flott sokkene passet! Herlige Marius, like fin enda:) artig at ens egne klær kan passe ungene!

    SvarSlett
  5. Så fine sokker og utrolig moro med gjenbruk!

    SvarSlett
  6. Herlig! Fin jente i fin Marius♡
    Så moro det må være at hun kan bruke genseren du brukte! Og selvfølgelig må man ha sokker som matcher;)
    Ønsker deg en deilig søndag:)

    SvarSlett
  7. Så kjekt med gjenbruk! Strikkaklær skal vare i generasjoner. Det er dette med å stelle pent med klærne, noe som mødrene våre var eksperter på. Stilig med sokker som matcher.

    Fortsatt god søndag fra Ingunn

    SvarSlett
  8. Så gøy å få bruke genseren etter sin mor :) Og jammen har den holdt seg godt! Ull er definitivt gull altså ;)

    SvarSlett
  9. Flott genser med matchende sokker! :-)

    SvarSlett
  10. Så flott at din datter elsker deg genseren... og du elsker begge to. Søt bildet.
    Herlig Mariusgenser og sokker. Fantastisk er gamle norsk mønster.
    Ha en fin uke. Kos deg. Hilsen fra Viola

    SvarSlett