Sider

fredag 3. oktober 2014

Halvvanten Rolf

For tiden har jeg en greie på pulsvarmere - eller halvvanter. En skikkelig dille har det blitt, ikke før jeg er ferdig med et par så er jeg i gang med et nytt. Det er boken "VANTAR för alla årstider"  C. Falk og K. Svanlund (2013), som har skylden/er min inspirasjonskilde. Denne boken har virkelig mange fine oppskrifter, jeg har tidligere strikket disse flotte vottene fra samme bok.





Disse halvvantene bærer navnet Rolf. Jeg har strikket de i drops Nepal på pinne 5,5 mm. Det gikk med omlag 120 gr garn til dette paret. Oppskriften sier de skal strikkes på pinne nr 4 mm, om du gjør det så holder det fint med 100 gr garn ( to nøster Nepal).




Det er vel ikke rart vel, at jeg elsker denne boken, det er så mange skikkelig fine oppskrifter i den. Boken presenterer oppskriftene på en veldig oversiktlig måte, store diagrammer og enkel veiledning og det er et stort pluss, men ikke minst de flotte bildene! Bildene i denne boken er tatt på Jamtli i Östersund. Jamtli vi besøke om vi er i Östersund, spesielt  om sommeren - men også rett oppunder jul, når det er julemarked der, er det fint å komme. Beste stemningen som er om du liker levende gamle miljøer, og selvsagt masse håndtverksprodukter, kafeer, husdyr og alt som er. Dette er et levende museum i aller høyeste grad, ja.






Disse vantene ble geburtsdagspresang til min kjære svigerinne. Jeg tror de passer henne, håper på det i alle fall. Som nevnt har mer enn dette ene paret blitt strikket, to par til i samme mønster, men i annen farge, pluss både Elsa og Ivar fra samme bok. Dessuten venter jeg på noe Rowangarn fra Pinnsvin Design som jeg håper kommer snart, for jeg vil så gjerne strikke Hulda også.





Når jeg får byttet pinner med synål, og deretter festet en haug med tråder, for så å få fotografert det hele, så kan jeg nok saktens få til å dele også det med dere her inne. Etterhvert. I mens ønsker jeg alle en fortsatt god uke - og god helg også. Her starter straks høstferien, og da blir det hyttetur på Røros for oss.



<3

5 kommentarer:

  1. De var jo bare RÅ-lekre, morsomt å strikke pulsvanter. Flotte bilder du har tatt :-)

    SvarSlett
  2. Flotte vanter! Disse må definitivt med på julegavelista mi. Enig i at boka er fin - et riktig sukkertøy :)

    SvarSlett
  3. Kjempefine! Så dekorativt flettemønster =)

    SvarSlett
  4. Wow! Så lekre! For en flott gave♡
    Og for en produksjon hos deg da! Gleder meg til å se mer;)
    Riktig god høstferie, og kos deg på nydelige Røros:) Klem

    SvarSlett