Sider

tirsdag 21. oktober 2014

Elsa

Elsa er navnet på disse halvvantene med løv. Strikket i varm høstfarget Rauma 2-tr.finullgarn på pinner nr 2,5 mm.




Mønsteret er hentet fra Vantar för alla årstider, C. Falk/K. Svanlund (2013). Samme bok som oppskriften Rolf som jeg strikket tidligere. Denne boken er blant mine favoritter, og vil du også ta en nærmere titt på denne boken så legger jeg en link her.




Dette mønsteret likte jeg så godt at jeg ble nødt til å strikke det flere ganger, i ulike farger og garntyper. Det holdt nøyaktig med ett nøste finullgarn, det ble bare en liten garnstump igjen fra nøstet hver gang. Mønsteret foreslår å bruke Malabrigo Yarn - Lace, men jeg synes det fungerer godt med dette garnet også.




Disse grå har jeg brukt mange ganger, og de er skikkelig god å ha på på småkjølige dager. De er ikke så tykke, men varmer godt. Jeg fryser lett på hendene og slike halvvanter er slett ikke dumme!

Jeg har også strikket de i nøstebarns 2-tr.merinoull. Da ble de mye tynnere og passer til litt finere bruk. Samme oppskrift, pinner og maskeantall men ga en mye lettere og mindre utgave.




Det er et delikat bladmønster med fine detaljer også på tommelkilen. Høyre og venstre vante er lik, så er er ingen fallgruve hvor du plutselig sitter med to vanter til samme hånd, som noen (meg f.eks) har opplevd noen ganger.




Jeg har det litt med å strikke samme oppskrift flere ganger bare i forskjellige farger. Når man først har lært seg et mønster så går det jo litt av seg selv etterhvert. Det er jo heller ikke så dumt å ha en og annen liten gave liggende på lur, eller hva? Og jeg har dessuten hørt at jula kommer hvert år - og antar at det gjelder for dette året også. Ikke for å stresse eller noe, men jeg liker å gi bort selvlagde gaver. Jeg er bare så glad for at det er moderne og populært med strikkede ting! Da er jeg liksom litt innenfor når jeg gir bort små myke presanger. Og alle er høflige nok til å gi uttrykk for glede over å motta dem. Selv om det kanskje ikke alltid er sånn, hehe.



Så er vi allerede godt i gang med denne uka også, måtte det bli en god en for deg! 


<3

7 kommentarer:

  1. Jeg vet nesten ikke hvilket par jeg liker best. Lekre alle sammen. Jeg gjør som deg, strikker flere like når jeg først har lært et mønster. Så kjekt at det gikk med akkurat ett garnnøste. Finull varmer godt, og etter en vask blir det mykere også. Og alle de fine fargene.......

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  2. Nydelige alle sammen! Jeg ville i allefall blitt glade for slike til jul, ikke bare høflig-glad ;) Veldig fin blogg du har :D

    SvarSlett
  3. Kjempefine pulsvarmere, både mønster og fargene du har brukt! :-)

    SvarSlett
  4. Heisann
    Takk for koselig kommentar i bloggen min.
    Så flotte pulser du har strikket. Jeg har strikket nesten samme bladmønster på et skjerf en gang. Det satt aldri, for det var 16 forskjellige omganger.......
    Jeg er også sånn, at liker jeg et mønster/plagg, kan jeg strikke flere av dem. Beviset er Selmajakka som jeg strikket 4 stk av, på rappen. Nå har jeg lagt oppskriften i bloggen min, så andre også kan få glede av den ;)
    Håper du strikke innom meg igjen. Jeg kommer definitivt tilbake hit.
    Ha en fin kveld.

    SvarSlett
  5. Så flotte pulsvarmere! Gøy å se hvor ulike de ble i forskjellige garn og farger:) Bladene minner om den populære Bellatoppen. Et dekorativt mønster.

    SvarSlett
  6. Wow! Så lekre♡♡ Jeg har jo den boka, men disse har jeg nok oversett. Må ta en titt i den boka i morgen den dag!;)

    SvarSlett