Sider

lørdag 6. september 2014

Lue og hals til mannen




Jeg har strikka lue og hals til mannen. 





Jeg har brukt fire nøster drops merino extra fine. Nøstene kjøpte jeg for flere år siden, på salg. Måtte jo slå til på en god pris, selv om jeg ikke hadde et eksakt prosjekt i tankene. Eller om jeg hadde det så har jeg nå i allefall glemt hva det var. Garnet passet perfekt til disse småplaggene, og jeg likte godt å strikke med det. Mykt og kløfritt.






Lua strikket jeg på liten rundpinne nr 3,5mm. Jeg prøvde meg frem for å finne riktig maskeantall, 112 masker ga rette omkrets og var delelig med 4. Så strikket jeg 2r, 2vr rundt til ønsket lengde. Deretter delte jeg inn i fire like deler, brukte settpinner til det, og startet felling på starten av hver pinne ved å strikke første maske rett og så to rett sammen og resten av maskene på pinnen videre i ribb. Altså fire masker felt på hver omgang. Felte på denne måten til det sto igjen 16 masker og dro tråden igjennom og festet tråden godt. Så var den ferdig. Fant ut at fellingen så penest ut fra vranga, så da vrengte jeg lua like godt. Som du ser strikket jeg den skikkelig lang sånn at den ligger dobbelt og varmer ekstra godt. Tenker at det gikk med sånn ca 80 gr til den lua.





Halsen strikket jeg på liten rundpinne nr 4 mm. Jeg la opp 129 m. Jeg tok utgangspunkt i dette mønsteret her. Lenge siden jeg har strikket noe med så mye feil som jeg gjorde på denne halsen. Mønsteret er kjempeenkelt, men jeg har nok automatisert noe av strikkingen min. Å strikke mønsterrapporten over tre masker viste seg å være ganske trøblete. Men den ble da ferdig, og mannen ble fornøyd, og da vet du, da er jeg fornøyd jeg også :-) Til halsen gikk det med to hele nøster pluss det som var igjen av nøste nr to fra lua. Så da tror jeg halsen veier sånn ca 120 gr.


Dette garnet vil jeg strikke av igjen, så jeg har vært å kjøpt meg fem nye nøster drops merino extra fine i en herlig gulfarge. Av de har jeg lyst til å strikke meg en hals og et par pulsvanter. Skal bare gjøre ferdig noen andre morsomme ting her først.


Jepp, så da ønsker jeg alle en fortsatt fin helg!







<3

12 kommentarer:

  1. Så fint sett. Deilig å få brukt garn som har ligget i lageret en stund uten noen plan. Vi har vel alle "noen" slike nøster i skapet som har blitt kjøpt på salg. *peker på meg selv*.

    SvarSlett
  2. Flott sett! Heldige mannen;) Jeg er veldig fan av Merino Extra Fine, bruker sjeldent annet garn til slike småplagg. De blir jo så myke:)
    Flott genser du har strikket også! Herlig blåfarge altså!:)
    Ønsker deg en god helg! Klem

    SvarSlett
  3. Kjempefint sett! Merino extra fine er et herlig garn, mykt og godt å strikke med :)

    SvarSlett
  4. Stilig! Så kledelig sett! Jeg har også strikka denne lua, og jeg synes den er så fin på Med hals til kan mannen gå kjøligere dager trygt i møte.

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Det var et utrolig fint sett! Det måtte jeg lagre med en gang, kjekt du deler fremgangsmåte:)

    SvarSlett
  6. Ja fantastisk er lua - det ser veldig bra... og landskap også! Jeg strikkte for min mann lua i fjor.
    Og så god ide med hals. Takk for oppskrift. Kanskje jeg strikke :-)
    Ha en god helg. Hilsen fra Viola

    SvarSlett
  7. Det var et veldig fint sett til herre! Bildene med en herlig bakgrunn viser godt frem strikkeplaggene:)

    SvarSlett
  8. Kjempe fint sett :) Tror jeg må vise settet til mannen her i heimen, kan vel ikke si han er den som får mest ;)

    SvarSlett
  9. Veldig fint sett! Heldig mann!

    SvarSlett
  10. Hvor "tjukk i huet" er mannen?

    SvarSlett
  11. Hvor lang strikket du denne halsen? Og er den helt rett uten økninger?

    SvarSlett