Sider

onsdag 2. april 2014

Vårtur til Amsterdam

Et livstegn fra meg her :)) Har jo ikke fått strikket stort i det siste, men jeg har vært ute å reist litt da. Heldige meg har vært i Amsterdam og fått en god forsmak på våren. Det er ikke ofte mannen min og jeg stikker fra alt her hjemme og får tid til bare oss selv, men desto mer hyggelig når det skjer. Amsterdam er en utrolig mangfoldig og fin by. Masse sjarm og mye å by på. Vi var jo bare så utrolig heldige med været de dagene vi var der, fra torsdag til mandag, og vi kunne omtrent se trærne få skudd og skifte fra grått til grønt i løpet av disse dagene.




Jeg kunne i grunn svært lite om Nederland før denne turen. Hollendere går i tresko, har deilige oster og vakre tulipaner - og de er lange mennesker. Ikke sjeldent kan du møte menn som er godt over to meter, og kvinnene også er lange og flotte. De har vindmøller og de liker å sykle - og er trivelige mennesker.







Mye av dette stemmer jo, og at de liker å sykle er en underdrivelse. Alle sykler, og alle har minst to sykler hver. Dessuten er det mange eierløse sykler omkring i byen - sånn at hvis du er ute på byen og er på en god snurr når du skal hjem, slik at du ikke husker hvor du parkerte sykkelen din, så kan du bare ta en av de mange eierløse syklene som står rundt omkring og sykle hjem. Så vil en annen "låne" den videre ved en senere anledning. "Sånn er det for folk som meg" - sa taxisjåføren som ga oss guidet tur gjennom sentrum kvelden vi kom. En morsom fyr som nok brukte sjarmen sin for det den var verdt - og sjarmerende var han. "Syklistene tror alltid at de har rett, selv når de tar feil" - sa han, og sveivet vinduet ned til en illsint dame når han selv hadde tatt en spansk en og ble stående rett i sykkelbanen. Etter litt diskusjon kjørte han blidt videre, ristet på hodet og gjentok seg selv -  "De tror alltid de har rett. Den dama var forresten helt gal! Gale menneske...hehe!" Ja, ja, vi kom oss velberget frem og forstod at syklister var det mange av, fort kom de og farlige var de.


Syklende nederlendere er ikke som syklende ellers tør jeg å påstå. Riktignok sykler mange i Danmark også, men i Amsterdam syklet de uten noe forbehold. Mannen og jeg satt søndag aften (må bruke aften her, i anledning omstendighetene), vi hadde hatt en lang dag med mye gåing og tok hver vår øl på en fortausrestaurant ved Rembrandt park. Det mylderet av mennesker og ikke få av dem var riktig pent kledd, både mennene og kvinnene. De spaserte så pent forbi, i kjole og hvitt, i gallakjoler og høye hæler. Tydeligvis et eller annet pent de skulle på. Så dukket det plutselig opp et par som parkerte syklene sine. Jeg dultet i mannen og sa: - "se på hun der, hun har syklet slik! - Og se de høye hælene!!!" - "Se den kjolen!" Nydelig kjole, sitrongul, sid og bølgende om den nydelige kvinnen. Hun tok av seg skinnjakken for å rette litt på kjolen. Du vet, stropper med blinkende perler, bånd som gikk på kryss og tvers bak på ryggen. Så vende hun seg om og en stor gravidmage kom til syne. "Hva! Hun er jo høygravid jo!". Med hæler høyere enn jeg noen gang har balansert på tok hun tak under mannens arm og de spaserte av gårde som ingen ting. Jeg bare tar av meg hatten! Sid kjole, høye hæler - som om ikke det var nok - stor babymage også!!! :)) Jeg er sikker på at denne kvinnen også kommer til å sykle når den store begivenheten er ventet, hun sykler nok hjem også, med en liten en i kurven frampå sykkelen.






En annen ting med Amsterdam er jo bebyggelsen. Husene. Vi bodde på et hotell like øst for sentrum, i gangavstand i alle fall de første to dagene (før jeg hadde greid å skaffe meg gnagsår og blemmer på føttene av all gåingen). Et flott hotell, faktisk et ombygd hospital fra 1880 - årene. Det var et veldig trivelig hotell, med rolige omgivelser men likevel med det meste å by på, og sentralt uten å ligge i kjernen av sentrum. På våre spaserturer fikk vi se mye av byen, og jeg oppdaget ganske plutselig hvor skeive noen av disse bygningene var. De hellet utover, bikket skrått og var i det hele tatt veldig skeive. "Hadde de ikke vater når de bygget disse husene?" - jeg måtte le. Etterhvert så jeg jo at dette var noe særskilt for Amsterdam, og hadde jeg lest litt om byen på forhånd så hadde jeg nok også visst - men jeg kom med et nytt blikk og opplevde det hele for første gang.





Alle kanalene. Alle bruene og husbåtene. Ja, alle folkene som var over alt. Syklende, gående - i det hele tatt. masse mennesker. Det kan jo være at disse første virkelige varme vårdagene lokket folk ut, men det vet jeg ikke. Kanskje er det alltid så mye folk i Amsterdams gater?


Denne byen er jo allsidig og kan by på det meste, det er foreksempel ikke så lurt å tro at du kan få deg en god kopp kaffe om du tar turen innom en av de omlag tohundre coffeshops som du kan finne i sentrum. Lukten sa meg at disse barene hadde noe riktig annet å by på en kaffe... Men også i Amsterdam kunne man få seg en god kopp kaffe, foreksempel i en av Starbucks cafeer - det var nok mer min greie tross alt :))




Og tulipaner - kunne jo ikke reise hjem uten å ha sett noen. Så vi hoppet på en guidet tur og besøkte den nydelige parken Keukenhof. På veien dit fikk vi masse informasjon om både Nederlands historie, hvordan store deler av Nederland er gjort om fra sjø til land ved hjelp av diker, kanaler og drennasjon, husker jeg riktig er det omlag 18%. Mye av landejorden ligger faktisk under havnivået. Det er utrolig flatt - er det en bakke er den kunstig lagd, i følge vår sjarmerende taxisjåfør. Han fortalte også at i Amsterdam bodde det omlag 1 mill. mennesker og 2 mill. sykler, med egne parkeringshus for sykler - tenk det.








Vår tur var helt i starten på sesongen, så vi fikk med oss den aller første blomstringen. I to måneder fremover vil det blomstre rikt i denne parken. Tre lag med løker sikrer blomstring gjennom disse to månedene. Det er mange millioner med løker det. Akkurat nå blomstret mange trær med blomster på bar kvist. Utrolig vakkert:))




Og ja - de hadde virkelig vindmøller, akkurat som jeg trodde.


Det duftet vidundelig/det luktet godt.


Inspirasjon på flere måter :))


Hva med et eget lite økosystem i hagen?




Styggfint er det noe som heter... :)) 


Noe så vakkert!




Og noe er bare fint helt enkelt.


Et hav av blomster - det finner du her.



Ja, jeg kunne jo fortsatt, men stopper her. Konkluderer med at Amsterdam har mye å by på og vi rakk bare bittelitt. Så mange museere, teatere, opera, ballett, Madame Tussaud, kultur arenaer og masse masse mer... Vi rakk jo ikke alt det, så kanskje vi må tilbake senere en gang. Og har du lyst på tur så er våren såvidt i gang og varer hele to måneder frem i tid - så bare grip sjangsen om du har :))



Og forresten - ingen nederlender, eller hollender, gikk i tresko det jeg kunne se... :))


<3

2 kommentarer:

  1. For et flott innlegg!! Nydelige bilder og interessant å lese fra turen deres til Amsterdam!! Og jeg fikk SÅ lyst til å reise dit!!♡

    SvarSlett
  2. Knallbra reiseinnlegg! Fikk følelsen av å være med deg på turen;) Morsomme historier og mange fakta jeg ikke visste fra før. Og så mange nydelige bilder du har tatt! Tulipaner er utrolig flotte og fins i så mange varianter, jeg fordyper meg ofte i hageblader og bøker her hjemme.

    Ønsker deg en god helg!

    SvarSlett