Sider

tirsdag 29. april 2014

Sokker med oppskrift

Et par nye sokker har det blitt, jeg bruker ullsokker nesten hele året så da trengs det stadig påfyll. Disse har jeg strikket med Sterk DSA på pinne nr 3. Jeg la opp 56 masker og det ble helt passe til mine føtter. De kan vel ikke bli særlig mye enklere strikket en disse er. Som regel pleier jeg å strikke skaftet en del lengre en på disse, men jeg likte denne lengden veldig godt. Sterk kommer i så mange herlige farger! Jeg må strikke meg enda et par, kanskje de blir i gult eller rust? Eller lilla? 







Tenkte jeg ville dele med dere oppskriften min. Jeg er ikke dreven på å skrive ned mønster men gjør et forsøk. De fleste sokkene jeg strikker er strikket etter denne fremgangsmåten, med variasjon. Maskeantall og pinnetykkelse avhenger da av garntykkelse og størrelse på det jeg skal strikke. Størrelsen på disse sokkene er 38.

Fremgangsmåte:

Du trenger:
80 gr Sterk, DSA. 
Settpinner 3 mm.

56 masker legges opp på pinne nr 3 mm. Strikk 1r, 1vr til rangborden måler 4 cm. Strikk glattstrikk i 9 cm (i alt 13 cm) før du starter på hælen. Den strikkes over 28 masker, frem og tilbake. Strikk ca 20 omganger glattstrikk (hælkappe) før felling over hæl. Her strikkes forkortede rader. Tilsammen felles 9 masker på hver side av de 10 midterste maskene til det er 12 masker igjen på pinnen.

Det gjøres slik: Strikk 19 masker, strikk 2 masker sammen, snu, løft første maske over til høyre pinne og strikk 10 masker, strikk 2 masker sammen, snu, løft første maske over til høyre pinne, strikk 10 masker, strikk 2 masker sammen, vend og fortsett på samme måte til det er felt åtte ganger på hver side og det er igjen 12 masker av de 28 maskene. Så plukkes det opp 15 masker på hver side av de 12 maskene og det strikkes rundt igjen. Det er nå 64 masker på pinnene og det skal felles tilbake til 56 masker. Så nå felles det 1 maske på hver side av hælen på annenhver omgang (2 masker felt på hver felleomgang) til det igjen er 56 masker på pinnen. Så strikkes det til ønsket lengde (ca 14 cm fra kanten hvor masker er plukket opp) før det felles til tær. 

Det felles slik: Strikk 1 maske, strikk 2 masker sammen, strikk 22 masker, fell 2 masker sammen, strikk 2 masker, strikk 2 masker sammen, strikk 22 masker, strikk 2 masker sammen, strikk 1 maske rett. Det er nå strikket en omgang med felling med to masker mellom fellingene i hver side og 4 masker felt. Ha hele tiden de to maskene mellom fellingene på hver side = ytterkanter av sokken. På neste fellerunde er det 20 masker over og under foten, så 18, 16, 14 etc. Start med å felle på annenhver omgang tre ganger, så på hver omgang til det er igjen 12 masker som tråden trekkes igjennom. Fest så alle løse tråder godt - og vips en sokk er ferdig!





Det er ikke noe spesielt med disse sokkene, de er ganske alminnelige og tradisjonelle, men de sitter skikkelig godt på foten! Gi tilbakemelding om noe er feil eller uklart beskrevet, så skal jeg prøve å rette på det. Link gjerne tilbake til meg, det setter jeg pris på! :))


Tenk, nå er det straks mai! Håper april har vært god mot deg og mai bringer deg gleder! :))

<3

8 kommentarer:

  1. Kjempefine sokker, så snilt at du deler oppskrift! Den petrolfargen i Sterk er utrolig fin! Jeg holder på med sokker akkurat nå faktisk, etter Annepålandets fremgangsmåte - neste gang jeg strikker enkle sokker blir det kanskje etter din! Da skal jeg si fra :)

    Håper du får en fin maimåned!

    SvarSlett
  2. Ullsokker er et must! Veldig fin farge på disse:)

    SvarSlett
  3. Flott farge på sokkene dine!
    Nå har jeg endelig strikka av det fine garnet jeg vant hos deg før jul, det ble stripete sokker - kommer på bloggen :-)

    SvarSlett
  4. Så flott at du deler oppskrift! Herlig farge på sokkene dine:)

    SvarSlett
  5. Enig med deg, Sterk har et utrolig fint fargeutvalg! Og hjemmestrikka ullsokker får iallefall jeg aldri nok av.... ;)

    SvarSlett
  6. Kjempeflotte sokker, og Sterk er blant mine favoritter, Takk for oppskrift, den pinner jeg :) Klem fra Beth

    SvarSlett
  7. de var flotte, takk for at du deler mønster, må prøves! Ha en flott uke hos deg!

    SvarSlett
  8. Kjempe fin hel, er den fineste Helen som jeg har strikket!

    SvarSlett