Sider

torsdag 24. april 2014

Ribbestrikket raglandgenser

Her en dag bladde jeg meg gjennom en boks jeg hadde stående. I den lå det et halvferdig prosjekt som jeg sporadisk har jobbet med, men som har tatt urimelig lang tid å bli ferdig med. Jeg forbarmet meg over prosjektet og nå gjenstår selve monteringen, trådene er festet så det vil si å sy sammen de fem delene og hekle en avsluttende kant rundt. Noen ganger tar ting uforståelig lang tid.

I den samme boksen hadde jeg en bunke oppskrifter kjøpt i en slik restesalgskurv, blant annet en oppskrift på en ribbestrikket genser. Jeg kom i tanker på Sylvia med bloggen kanel & sukker og de fine ribbegensrene hun har strikket til seg selv og datteren. Så mønsteret ble nappet frem og spart. Så kom jeg over garnet og fargen - og vips hadde jeg ingen grunn til ikke å starte på en slik genser. Og nå er den ferdig. Så med andre ord - det er ikke alt som tar like lang tid. Heldigvis!







Ribbegenseren er ferdig og helt slik jeg hadde håpet! Myk, god og deilig. Ikke stor og klumpete selv om den er ganske tykk. Strikket på pinne 4 og i sandnes alpakka - helt skjønn grønnfarge ikke minst. Så, ja! Noen endringer fra oppskriften gjorde jeg. Jeg forlenget ermene og bolen, pluss at jeg lot det være å strikke høy hals. Så da sluttet jeg med raglandfellingene tidligere enn i oppskriften for å få en litt mer åpen hals. Bortsett fra det var det plankekjøring hele veien :)) Jeg er tilfreds med å ha landet enda et prosjekt uten noe eskeopphold under veis! Oppskriften er forresten av Per Tryving a/s (pt) mønster nr. 698 og det gikk med 530 gr garn.

Jeg er ikke helt ferdig med min periode med egostrikking - så det kommer mer (hold ut) - og flere bilder med meg selv som modell... ;))


Men du, så fort denne uka har gått -
 bare fredag igjen så er det helg! 
Så da ønsker jeg like gjerne alle en god helg med det samme! :))

<3

11 kommentarer:

  1. Ja noen prosjekter tar uforståelig lang tid....!
    Ribbegenseren ble råfin!! Hadde jeg bare hatt tid... Må stå på strikke-lista mi ;)
    Ønsker deg ei god helg!

    SvarSlett
  2. Dette minner meg om genserne vi strikka på 60/70-tallet. Det var moderne med buksedress, langbukse med sleng og lang vest, og da passa det perfekt med ribbestrikka genser inni. Jeg husker vi strikka i Perlekrepp, andre garnsorter den tida.
    Du kler genseren din kjempegodt! Dette blir nok en favoritt.

    God helg fra Ingunn

    SvarSlett
  3. Genseren ser superdeilig ut! Og den nydelige fargen♡ Jeg som synes ribbestrikk tar såå lang tid, imponert over at du har strikket en hel genser!
    Gleder meg til mer egostrikk og modellbilder;) God helg!

    SvarSlett
  4. Den genseren var utrolig fin. Likte fargen veldig godt :)

    SvarSlett
  5. Kjempefin både genser og farge :) Gensere i ribbestrikk er utrolig behagelige å ha på :)

    SvarSlett
  6. Flott genser til deg!! Nydelig farge - kler deg veldig godt! :-)

    SvarSlett
  7. For en flott grønnfarge! Deilig med en ribbestrikket genser som sitter som støpt under vinterjakka.

    SvarSlett
  8. Den var kjempeflott! Har akkurat kjøpt garn i samme grønnfarge! :)

    SvarSlett
  9. Så flott den var, nydelig farge!

    SvarSlett
  10. Kjempe flott genser i en nydelig farge. Ribbestrikk er så praktisk.

    SvarSlett
  11. Dette var en kjempefin genser! Den sitter så fint på kroppen når den er ribbestrikket. En slik fikk jeg også lyst på, og i samme herlige farge:)

    SvarSlett