Sider

onsdag 12. mars 2014

Edderkoppvott

Edderkoppvott er nok en vott strikket fra Norske votter og vantar, Sundbø S. (2010). Det er mye symbolikk i vottemønster, og edderkoppen regnes som et lykkedyr i folketrua. "Han spinn eit kosmisk nett som vev inn lagnaden der menneska er samla i verdensmønstret. Edderkoppen er i midten med ein kross på ryggen, og trådar stråler ut til alle kanter som ei sol. I nettet kan eviggrønne barkvister vere knytte saman med kjærleikens endelausroser." Vakkert, ikke sant. :)








Jeg har strikket de i rødt og hvit, også denne gangen i Rauma gammelserie, totråd finullgarn. Vottene er ganske store. De havner i gavekurven min, nå er det jo deilig å få litt påfyll der. Og disse vottene går inn som par nr 8 av de 52 parene jeg har intensjon om å strikke i løpet av 2014. :))

Nå skal jeg se om jeg ikke får sydd inn noen tråder og satt i knapper i min Hverdagsjakke. Den er omsider av pinnene, og faktisk kom det en ny jakke på pinnene med en gang, så her blir det etterhvert to nye jakker til meg selv. Ullbeholdningen til barna er velfylt og det gir rom for egostrikk. Jeg ønsker meg både jakker og gensere, og har endeløse planer på det området også. Det er så mye fint å velge i at jeg nesten går i surr - hva skal jeg strikke først? Ja, nå ble det jo to stk Hverdagsjakker som går av med den lille seieren. Tenk å strikke to nesten like plagg når det er så mye forskjellig jeg kan tenke meg å strikke. Men på grunn av fargevalg blir det likevel to helt forskjellige jakker. Disse jakkene er lettstrikket og mønsteret er greit å følge syns jeg, også får man jo lyst til å utforske forskjellige fargekombinasjoner også. Så er det ikke noe ulempe at det ikke er noe montering i det hele tatt, bare noen tråder som skal festes på denne modellen. Tror det blir to skjønne jakker å ha, det blir nok helt greit med to selv om de ligner på hverandre.  :))

Ønsker alle en flott dag!

<3



4 kommentarer:

  1. Så flotte edderkoppvotter du har strikket! Det var så friskt med den rødfargen:)

    SvarSlett
  2. Kjempe fine votter:-) Blir spennende og se jakka di også:-) Jeg har også veldig lyst til og strikke den:-)

    SvarSlett