Sider

mandag 10. februar 2014

Rillestrikket pledd ferdig!!!

Noen har kanskje lurt på hvordan det gikk med rillepleddet jeg strikket på tidligere i høst. Det som skulle bli julegave, ble det ferdig? Jeg kan i det minste fastslå at det er ferdig nå, selv om det fortsatt var på pinnene da juleklokkene kimte. Men julegave var det og julegave ble det. Jeg pakket det inn med pinner og det hele :)) Det ble litt for mange prosjekter opp under jul til at jeg halte det i land - men er det altså ferdig - i all sin prakt. Er det ikke nydelig???



Det ligger mange, mange timers arbeid bak - og mange nøster garn! Det veier 1430 gr, så det har gått med litt garn kan du si. Men det er det verdt, jeg er så fornøyd med dette pleddet. Da er det morsomt å gi det bort også, men vet du? Jeg tror jeg må gå i gang med enda ett med en gang jeg, for jeg har også lyst på et slikt pledd ;-) Pleddet er til min eldste datter. Hun har flyttet ut av barndomshjemmet og blitt voksen dame med eget hjem. Det er forresten en ganske merkelig følelse å besøke min egen datter i hennes hjem. Utrolig koselig og rørende og rart. Jeg blir nok mer vant til det etterhvert, eller hvordan er det?



Pleddet er strikket i sin helhet med Dale Falk 100% ny ull, maskinvaskbar, på pinner nr 3,5. Det måler 115cm x 185cm og veier altså 1430gr. Tror det er lurt med maskinvaskbar pledd, det blir smuss i det etterhvert og da er det greit å slippe håndvask når det er så stort og tungt.




 Jeg har unngått trådfesting. Det har jeg gjort ved å splitte trådene i endene og spleiset dem/snurret hver del dem sammen til en ny tykk tråd, også har jeg strikket videre en 8 - 10 masker med dobbelt garn. På den måten slipper jeg å feste tusen millioner tråder til slutt. Ser man nærme etter vises skjøtene i fargeovergangene. På avstand ses det knapt. Jeg syns ikke det gjør noe i et slikt type arbeid som dette. Pleddet har et litt røft uttrykk og det blir bare forsterket av denne måten å feste trådene på. Jeg kan dessuten strikke i vei helt til nøstene er brukt opp, så skjøtene kommer vilkårlig. Ingen små rester blir liggende igjen til slutt. Tidligere innlegg om pleddet kan ses her. Oppskriften til pleddet er hentet fra Håndarbeid fra hagen, Arne & Carlos (2012). For øvrig en svært inspirerende bok syns jeg :))




Åååå hvor det blåste her på Steinvikholm slott! Hadde jeg mistet taket i pleddet hadde det nok blåst rett over fjorden og helt til Frosta! Pleddet fikk luftet seg og vist seg frem - og morsomt var det :)) Maico syntes det var fryktelig spennende alt det vi foretok oss, og ville være med. Det var godt å få litt hjelp! :))



Alt i alt har det vært et fint prosjekt, enkelt å gå i fra - enkelt å ta igjen. Varmende å ha på fanget i kalde vinterstunder, så et perfekt høst og vinterprosjekt. Kanskje i varmeste laget å strikke på midtsommers - men det er jo ikke sikkert, alle vet jo hvordan sommeren kan være. Resultatet er et hav av herlige sprudlende farger - ingen regler, ingen grenser, bare strikk i vei! Ren strikkeglede med andre ord :))


Ønsker alle en god uke!
Takk for alle koselige hilsener og velkommen til nye lesere :))
Kos dere med garn, pinner og OL!!!

17 kommentarer:

  1. For et lekkert teppe:-) Skikkelig godt og varmt og så fine farger:-)
    Strikkeklem

    SvarSlett
  2. Wow, så stilig! Herlig fargespill! Skjønner godt at du vil strikke ett til deg selv også:) Høres veldig smart ut å strikke inn endene, deilig å slippe festing i etterkant. Flott prosjekt!

    SvarSlett
  3. Javisst er det nydelig! Kjempenydelige fargesammensetninger! Heldig hun som fikk dette, ja :)

    SvarSlett
  4. Pleddet ditt ble virkelig flott!!! Så heldig hun er, dattera di, som kan kose seg under det fine pleddet i hustrige vinterkvelder! Flott arbeid!! :-)

    SvarSlett
  5. Kjempesupert pledd du har strikket, mye arbeid på det!! Tusen takk for hyggelig kommentar hos meg, ha en magisk uke!

    SvarSlett
  6. Helt fantastisk fint. For et arbeid, du er flink !

    SvarSlett
  7. Så fint det ble :) Smart å tvinne trådene så man slipper så mye festing til slutt :)

    SvarSlett
  8. Utrolig lekkert, blir glad av å se på bildene ��

    SvarSlett
  9. Fantastisk! Det ble superlekkert, altså!!! Og så herlig at det var såpass overkommelig at du faktisk kan tenke deg å strikke et til… -det er et godt tegn :-)

    SvarSlett
  10. Lekkert, lekkert! For et arbeid! Og så glade farger!

    SvarSlett
  11. Åh så nydelig, røft og stilig på en gang! Det blir nok en meget fornøyd datter;) Lurt å bruke garn som kan maskinvaskes. Jeg er så imponert over at du har holdt ut å strikke noe så stort og tidkrevende. Stilige bilder i vinden! Skjønner godt du vil ha et selv også!

    Ha en fortsatt fin uke!

    SvarSlett
  12. Fantastisk :D digger det rett og slett. Fargene var kjempe fine.

    SvarSlett
  13. Noe så vakkert! Herlig fargesprekt og skikkelig skikkelig fint! Vel gjennomført prosjekt til en vanvittig heldig datter:)

    SvarSlett
  14. For et fantastisk flott teppe det ble! Masse glade farger! Ble så innmari inspirert her nå, men jeg har jo så mye på agendaen! :)

    SvarSlett
  15. Herlig pledd, og jeg blir bare GLAD av å se på de bildene! :D

    SvarSlett
  16. Wow - for en innsats! Pleddet ble nydelig - kjempefine farger og overganger. Datteren din er heldig.

    SvarSlett
  17. Et fantastisk flott arbeid du har gjort der !! Driver selv med et slikt teppe i masse farger,strikker inn alle ender,er snart 1m på vei, 270masker på pinne nr 4. Fikk inspirasjon da jeg så dette, men viktig å bruke sin egen fantasi og restegarn!!

    SvarSlett