Sider

søndag 16. februar 2014

Herlig hals

Jeg har strikket Herlig hals av Elisa Strikk (Ravelry). Den lever virkelig opp til navnet sitt, det er virkelig en herlig hals dette.




Jeg strikket den i Kauni farge ES. Jeg har mange nøster Kauni liggende, men dette er første gang jeg strikker med det. Det første jeg merket meg var jo hvor fett garnet er. Ikke at det gjorde noe i grunn, tørt vær og mye vind har gitt tørr luft. Huden min skriker etter fett, sår og øm både på hendene og i ansiktet. Så fett garn går greit. Det lukter jo litt også, men ikke påtrengende eller plagsomt for meg. Litt stivt og stikkende er det også - ja, er visst ikke som BabySilk dette garnet.




Men for en total forvandling!!! En runde i vaskemaskinen og vips - det skjønneste, mykeste plagg du kan drømme om :)) Herlig! Ble godt fornøyd med fargen. Det er lange fargeskift på dette garnet. Dessverre var det en skjøt på garnet - det er jeg ikke særlig fornøyd med, siden fargeovergangen ble brutt vel brått. Det heldige er at det kom rett før jeg startet på bladmønsteret, så det kom greit ut likevel. Det hadde vært veldig irriterende om det kom midt i. Jeg er i gang med en ny hals i to-tråd merinoull fra nøstebarn, i en varm korallfarge. Denne gangen skal jeg følge tips om å forskyve mønsteret med en maske annenhver omgang fra og med mønsteromgang 18. For bladmønsteret har forskyvd seg - altså rom for forbedring her. Jeg la faktisk ikke merke til det før jeg hadde tovet det, og da var løpet kjørt. Men jeg må si at jeg likevel liker halsen kjempegodt. Dessuten er det ingen tvil - denne beholder jeg selv!  :))




Plutselig brøt det ut litt vårstemning her :))

Fortsatt god helg dere!!!

7 kommentarer:

  1. Den halsen er min favoritt også, virkelig fin og kjempegod på , et godt valg ! Ha en fin søndag, hilsen Beth

    SvarSlett
  2. Denne halsen ser skikkelig deilig ut! Ser ut som den sitter godt rundt halsen

    SvarSlett
  3. Kjempe lekker:-) drømmehals:-)
    Strikkeklem:-)

    SvarSlett
  4. Wow! Sååå nydelig!:)
    Jeg har også noen nøster Kauni liggende, og deler dine tanker om dette garnet. Så jeg skal si deg det var godt å les det du har skrevet om hvordan der ferdige plagget ble etter vask. Kanskje jeg snart går løs på mine nøster også;)
    Har visst ikke fått med meg alle innleggene dine i det siste, her var det jammen mye fint! Flotte plagg og koselig håndarbeidsplass. Jeg likte veldig godt koppen din jeg.....;)

    Ønsker deg en finfin kveld videre med eller uten OL!:)
    Klem

    SvarSlett
  5. Nydelig hals!!! Jeg er også veldig glad i kauni… spesielt i blåfarger:) Den halsen mener jeg bestemt står et sted i køen, må nok rykkes frem!! God helg!!

    SvarSlett
  6. Kjempefin hals :) Jeg lurer på hvordan du vasket dette garnet? Har nettopp prøvd det selv, men det ble ikke mykt og godt. Bruker du en spesiell såpe/sjampo? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg vasket halsen i maskin på ullprogram og 40 grader, og jeg brukte omlag en ts Uld Ren pulversæbe fra Askeladen, kjøpt hos Nøstebarn for mange år siden. :-))

      Slett