Sider

fredag 14. februar 2014

Her hekler jeg :))



Jeg hopper på Monstermønster sin utfordring og viser frem hvor jeg strikker/hekler. Dette er ikke min faste plass, men her og nå er dette plassen. Det er OL og jeg må få med meg litt av det som skjer på tv :))




Jeg er egentlig en kjøkkenstrikker. Der liker jeg meg best, i den ene enden av kjøkkenbordet i den lyseste delen av kjøkkenet. Der kommer det lys inn fra alle sider, så selv den mørkeste dag gir godt lys. Vinduspostene fylles da rimelig raskt opp med bøker, esker og små skrin med alt av utstyr jeg måtte trenge. Kurver og poser med diverse prosjekter havner også i dette hjørnet. Etter en tid blir det ganske kaotisk og en opprydning er på sin plass. Da flyttes alt tilbake på plass. Bøkene inn i hyllene jeg har i underetasjen under trappa, der flyttes også kasser og bokser. Så har jeg jo et eget rom i tillegg, som garn og prosjekter havner på. Men jeg liker å sitte sammen med de andre og ikke for meg selv, så mitt hobbyrom blir mest brukt til lek, avslapning og oppbevaring.



Men nå er det altså OL og jeg har flyttet meg opp i tv-stua. Jeg har minimalt av utstyr med opp hit. En liten pung med nål, saks, målbånd etc. må jeg jo ha, og aktuelt prosjekt som nå er hekling av luer, pc og ipad, kaffe/te og vann - ja,så har jeg det jeg trenger. Som regel blir det en kurv eller to med garn, blader og annet utstyr med meg, men jeg har fått meg en liten garnknabber som elsker å stikke av med et nøste eller aller helst strikketøyet mitt. Det tar han med seg opp i hundekurven sin - eller om han blir oppdaget i farta springer han det forteste han klarer, med ørene klemt inn til hodet, fort, fort inn under hjørnesofaen i stua. Det er et pes å få tak i fangsten hans. Jeg må krabbe ned og skvise meg mellom salongbordet og sofaen og prøve å rekke helt inn til ham. 1-0 til Maico altså. Om jeg ikke oppdager ham så klarer han å filleriste et garnnøste til det ugjenkjennelige på ganske kort tid. Ååååå som han koser seg når han greier å nappe til seg en sånn trofé! Så jeg har etterhvert forstått at alt må opp i en viss høyde, og det er ganske upraktisk med kurver og korger oppe i sofaen. Da blir det så trangt om plassen. :))

Jeg liker meg best på kjøkkenet, men kjøkkenet er helt blåst for øyeblikket, ingen strikkesaker eller noe annet av  rotet mitt - så ingen vits å vise frem noe der akkurat nå. :))
Jeg sitter gjerne ute når sesongen er der. Bilde er fra september da jeg heklet på rosepleddet mitt. Og som så mange av dere andre har jeg nesten alltid med ett eller annet i veska når jeg er ute å farter, slik at mulig ventetid kan fylles med noe meningsfullt.



I dag er det hekling av OL lue som står på programmet. Jeg er i gang med lue nr to, og en tredje lue må nok også til for å tilfredsstille etterspørselen. En utsettelse av andre prosjekt blir det jo, men det går ganske kjapt å hekle slike luer. Jeg har aldri før heklet luer, og kjører i gang uten oppskrift. Syns det ble brukbart resultat, selv om jeg knotet mye i starten og endte med å rekke opp en halv lue før jeg fant ut hvordan jeg skulle gjøre det.



Den første OL-lua er nesten ferdig. Jeg har heklet en lapp som skal dekoreres. Spekulerer på å gjøre den hakket mer personlig, men vi får se, må tenke litt og prøve litt først.

Det er fredag og vinterferien starter opp her nå. Håper på snø! Kommer den ikke til oss får vi dra til den. Mulig fjelltur på trappene med andre ord. En hel vintersesong uten ski på beina går jo ikke, gjør det vel?

Ønsker alle en god fredag!!!


6 kommentarer:

  1. Ups, ikke meningen å ekskludere heklerne! Veldig moro at du også ble med! Og for et fantastisk rosepledd!

    SvarSlett
  2. Så koselig du har det:) Måtte le av garnknabberen! Katten min gjør det av og til når hun ikke får den oppmerksomheten hun syns hun bør ha;) Kjekt å f titte inn i ditt hus, er alltid så nysgjerrig på hvordan andre har det, hehe!

    Kos deg videre!

    SvarSlett
  3. Herlig hekleplass! Og helt enig med deg, det er perfekt å kombinere håndarbeid med OL! Lurer litt på å sette igang med en OL-lue til ungene selv, men jeg er litt tregere med heklekroken, og må se på hekletøyet mye oftere enn på strikketøyet.

    Vis oss din vanlige kjøkkenstrikkeplass også, da vel! Høres koselig ut! Og takk for koselig kommentar på bloggen min! Småstrikk er gøy, det går så fort unna! God helg!

    SvarSlett
  4. Så koselig du har det :) Jeg liker også å sitte på kjøkkenet å strikke, men siden det er hyggelig med selskap blir det som oftest stuen. Klarer ikke helt å se for meg at noen ikke har snø, her er det ca. en meter! :)

    SvarSlett
  5. Så fint å se din krok også!:)

    SvarSlett
  6. For en koselig strikke- og heklekrok du har! Den heklenålen ser veldig god ut. Er det et spesielt merke? Kan du tipse meg om hvor jeg får kjøpt en slik? :-)

    Takk for titten!

    SvarSlett