Sider

onsdag 29. januar 2014

Rosenvantar

Av og til må det være litt sukkertøy! For sukkertøy er det jeg tenker når jeg sitter med disse vottene - fargene er bare helt perfekte for ei småjente på 7-8 år. Og når ble roser feil? Har i hvertfall ei som ikke kan vente på å få ta de i bruk - nå! Med en gang!




Jeg har tatt frem mange av vottebøkene mine, og ikke rent få av dem viser seg å være svenske. Også denne gangen falt valget på et svensk mønster - men med Baltiske røtter. Vottemønster bærer ofte mye kulturhistorie i seg. Dette votteprosjektet blir bare mer og mer interessant dess mer jeg dykker inn i det. Har jo bare såvidt begynt, så det lover godt. Oppskriften denne gangen er fra Varma tumvantar och några sockor (Trotzig E. 2012). Dette ble vottepar 5 av 52 :-)

Genseren datteren har på seg kan du lese mer om her, den har jeg blogget tidligere. Det er så deilig med masse ulltøy nå i vinterkulda! For selv om vi ikke har det grann snø og bare noen få minusgrader er det bitende vind ute. Man må kle seg godt - og egentlig er ikke været så verst det, opphold og fint. Flott vær til å gå på skøyter er det, og det gjør de gjerne mine unger. Skiene står fortsatt innerst i garasjen og samler støv, og lurer på når de kan få komme frem. Jaja, en underlig vinter til nå. Men skøytene får svingt seg, da :-)

(Og - håret ble tørket før vi slapp henne ut på skøyteisen - om noen lurer...)




Hva skal jeg strikke nå da? Hmmm... får titte litt i bøkene mine igjen :-)
Ønsker alle som er innom en flott dag!

<3

12 kommentarer:

  1. Så søte votter! Du er virkelig i slaget med de;) Den boka er akkurat blitt gitt ut på norsk og det frister veeldig å bestille den. Utrolig mye historie som du sier bak votter, mønstrene og symbolikken. Jeg har noen av Annemor Sundbø sine bøker og de er utrolig interessante å lese i ;)

    Ha en fortsatt fin onsdag!

    SvarSlett
  2. Så søte rosevotter! Flott med litt farge på mansjetten. Boka står heri hylla, for jeg er så fasinert av fuglevottene på forsiden.

    SvarSlett
  3. Så fine votter! Skjønner veldig godt at jenta ville ta dem i bruk med det samme!! Liker veldig godt fargevalget!

    SvarSlett
  4. Rosa og gult er jo fint, da. Søte votter.

    SvarSlett
  5. Åh så søte! Kjempe herlige votter:)

    SvarSlett
  6. Slike votter kan helt sikkert både voksne og barn bruke, jeg synes de var kjempefine. Fargevalget også...Har selv litt vottedilla, så det er så morsomt å se hva andre lager :-) Ha en fin dag

    SvarSlett
  7. Nydelige votter! Boka til Eva Trotzig har jeg bestilt, og jeg gleder meg til den kommer!

    SvarSlett
  8. Knallsøte votter! Skjønner at disse falt i smak! Herlige glade farger:)

    SvarSlett
  9. Alldeles nydelige votter. Fargene var helt herlige.

    SvarSlett
  10. Åh, fine!! Nydelige farger:)

    SvarSlett
  11. Oi! Disse vottene var knallfine:)))) veldig inspirerende strikkeblogg:)))

    Jill:)

    SvarSlett