Sider

søndag 26. januar 2014

Lue i Setesdalmønster

Midt i all denne vottestrikkingen min kom datteren med et ønske om en lue i Setesdalmønster. Som strikkende mødre flest kunne jeg ikke motstå et slikt ønske og sprang avsted for å skaffe det rette garnet for en slik lue. Garnvalget falt på DSA BabySilk i grå (322) og natur (301). Et herlig garn, så mykt og behagelig å strikke med - og veldig pent også.


Lue i Setesdalmønster, strikket i BabySilk fra DSA.


Mønsteret på lua har jeg hentet fra Marius Setesdal Fana Voss Norsk strikkemønstre på nye måter (Oftedal O. 2013). Mye fint i denne boka også, blant annet et par pulsvanter jeg har lyst til å strikke, også de i Setesdalmønster. Blir et fint sett til datteren det.

Mens jeg holdt på med denne lua tenkte jeg på alt det jeg har lyst til å strikke. Det er mye! Planene er dynamiske, de endrer seg etter sesong og behov, og etter inspirasjon og ytre impulser - og ønsker. De forandrer seg mens jeg blar meg gjennom bøkene mine, bloggene Deres. Planene mine er lange og tidløse, de strekker seg inn i evigheten. For jeg blir nok aldri ferdig med å legge nye planer, aldri ferdig med å ha lyst til å prøve nye mønstre, nye garn. Jeg fyller hyllene mine med mønstre, skuffer, hyller og skap med garn. Og det er helt i orden. Det er fint, flott, fantastisk, nydelig og skjønt og mye mye mer. Bare kjenn på alle disse gode ordene vi strikkere bruker når vi vil beskrive følelsen av strikketøy, garn i møte med mønster, gir oss - igjen og igjen. Og det er den store lykke, at det aldri stopper, at en aldri blir ferdig, at det hele tiden er noe nytt å skape. Aldri om jeg noen sinne blir ferdig! Men gi oss litt garn og noen pinner, og vi er i gang. I strikking møtes gammelt og nytt igjen og igjen - pluss på litt her og trekk fra litt der - og noen tror strikking er kjedelig?!

Men Dere - strikk på! 
Fortsatt god stikking!

<3 

9 kommentarer:

  1. Flott lue, det er jo bikkjekaldt ute :) Er ikke bare du som kjøper, samler og planlegger :))) Klem fra Beth

    SvarSlett
  2. Den lua var fin og sikkert supermyk i det garnet! Jeg har også den boken og det er veldig mye fint i den. Jeg er akkurat som deg, skulle tro det var jeg som hadde skrevet det om strikking og garn! Jeg blir så utrolig inspiret av bloggen din og andres, blar i bøker og kikker i butikker. Elsker garn, bare følelsen og fargene er nok til å la meg friste. Herlig verden vi lever i ;)

    Jeg skal strikke videre på votter til niesen min.
    God strikkesøndag til deg og!

    SvarSlett
  3. Flott lue! Jeg kommer nok aldri til å gå lei strikking. Storkoser meg med litt garn å pinnene og inspirasjon gir meg stadig nye ideer.

    SvarSlett
  4. Flott lue..... og før man er ferdig med ett prosjekt er det neste påbegynt inni hode.

    SvarSlett
  5. Kjempe fin lue. Likte passformen veldig godt. Den er sikkert kjempe deilig og myk når du har strikket den i så herlig garn.

    SvarSlett
  6. Kjempefin lue:) Det er så koselig med strikkeønsker!!!

    Strikkelista vokser her å! Den er laaaaang.....;)
    Fortsatt god søndag:)

    SvarSlett
  7. Så fin lue:-) datteren ble sikkert kjempe glad:-) Er noe spesielt når barna kommer med strikkeønsker, da bare må mann:-) Legger annet strikketøy til side:-) varmer et strikkende morshjerte..Og så fint skrevet om planer og ønsker:-) Ha en fin strikke kveld.
    Lene

    SvarSlett
  8. Kjempefin lue, det er så fint med tradisjonelle mønster! Tittet innom bloggen din for første gang i dag jeg og legger meg til som følger, her var det mye fint!

    SvarSlett
  9. Så fin lue med flott, tradisjonelt mønster!
    Ja, vi er nok mange som har garn, strikking og hekling som lidenskap - og som kjenner oss veldig godt igjen i det du skriver! ;-)
    Fortsatt god uke til deg!

    SvarSlett