Sider

fredag 17. januar 2014

Kukkola

Kukkola er navnet på vott 3/52. Vottemønstret er skapt med utgangspungt i gammel svensk tekstil - Kukkoladräll. Dette mønsteret ble opprinnelig utviklet av Elsa Kerttu i 1926 da hun som 22 åring var elev ved tekstilutdanningen i Östersund. Vottemønsteret var desembervott i Vantkalendern 2013 (Solveig Larsson).





Dette mønsteret appellerer sterkt til meg, jeg syns det er så fint! At det gjemmer seg gammel historie bak mønsteret er som godt krydder, det blir bare bedre. Jeg har strikket de på pinne 2 mm og 2,5 mm. Opplegg og kant nede er strikket på 2 mm og resten av votten er strikket på pinne 2,5 mm. Garnet er 2tr. Gammelserie Srikkegarn, Rauma, i mørk, mørk blå og naturhvitt. De er tykke - dobbel tråd - tette og varme. Disse har jeg veldig lyst til å beholde selv, nettopp derfor tror jeg de blir en fin gave å gi bort. Så det skal jeg gjøre. De pakkes inn og sendes avgårde før dagen er omme. :-) - Og jeg er helt sikker på at dette vottemønsteret det skal jeg strikke igjen, og igjen, og igjen.....!









Jeg strikker videre på min Vit blomma, den bruker jeg eksta lang tid på av flere årsaker. De strikker jeg pinne 2 mm, mønsteret er ikke symetrisk, sånn at jeg hele tiden må følge med på mønsteret omtrent maske for maske, og til sist er mønsteret trykt svart på hvit bakgrunn og jeg strikker motsatt, hvit på sort bakgrunn. Må jobbe litt for å få hjernen med på det kjenner jeg. Men de blir fantastisk vakre, så det blir, det blir. Jeg må bare ha noe annet å strikke på samtidig, noe som går litt lettere, og da er det barnevotter som står for tur.


Jeg vil ønske alle en fin fredag og en riktig god strikkehelg!

<3

7 kommentarer:

  1. Fine disse også! Heldigen den som får de ;)

    God helg og kos deg videre med vottestrikkingen!

    SvarSlett
  2. Dette er votter helt etter min smak. Når de på toppen av det hele er strikket på tynne pinner
    er det fullklaff.
    Nå må jeg bare forsøke å få tak i mønsteret.
    Ha ei fin helg!

    SvarSlett
  3. Nydelige votter. Solveig Larson er bare dronningen av vottemønster.

    SvarSlett
  4. Helt herlige votter, elsker dere som strikker på pinne nr. 2 blir helt lekkert og flott resultet, interessant dette blogginnligget med litt historikk og spent på hva du lager videre, skal se om jeg finner en følgerknapp her og titte litt videre i denne bloggen virker veldig interessant på meg. Det vakreste blir ofte de enkle mønstre som holder seg klassiske i flere år og generasjoner. :-) Takk for at du delte dette :-)

    SvarSlett
  5. Utrolig lekre votter! Skal si du er flink - pinner 2 er litt for tynt for meg. Likte dette mønsteret kjempegodt - tidløst og elegant :-) God helg!

    SvarSlett
  6. Fine votter du har strikket, likte mønsteret veldig godt!
    God helg til deg! :-)

    SvarSlett
  7. Nok et par fine votter. Jeg følger spent med på om du klarer 52 ;)

    SvarSlett