Sider

onsdag 15. januar 2014

I dag har vi feiret

Sannelig har vi feiret ni-årsdag i dag. Jubilanten er av det slaget som ikke liker kaker, ikke på vilkår. Så her blir det bakt til gjestene, men det er da litt synd å ikke kunne glede jubilanten med noe ekstra godt denne dagen. Vaniljeis glir alltids ned, men hvor spennende er det å havne opp med det hver gang noe skal feires? Så jeg lurte selvfølgelig på om det var noe han gjerne vil ha til middag? Men nei, ikke noen ønsker der heller. Men det er altså da en mamma må legge hodet litt i bløtt, for noe er da denne nå ni år gamle gutten glad i. Salat og sånne ting.. Hamburger da? Spurte jeg. Joda, hamburger hørtes da ok ut. Hmmm.... er ikke så begeistret for det selv, sånne brød er så kleimige og blir som en tung klump i magen. Og de hamburgerne, når man steker de er halve panna fylt med stivt ekkelt fett... Ja,ja, så får man gjøre det ordentlig denne gangen. Nå er sikkert mange av dere superflinke med sånn mat, og lager det stadig vekk fra bunn. Det gjør gjerne jeg også, men burger har jeg ikke laget fra bunn før. Nå skulle mamma til pers!

Først fant jeg en god oppskrift på hjemmelaget hamburgerbrød, her er link, og de ble kjempefine og gode! Så var det selve burgeren. Jeg kvernet ikke selv - så grundig er jeg dog ikke, men jeg tok utgangspunkt i 1600 gr kjøttdeig av storfekjøtt. Så finhakket jeg to løk, to gulrøtter, to poteter, blandet alt med kjøttdeigen og tilsatte to egg og en god skvett melk. Så formet jeg store flate burgere, som jeg stekte i godt smør. Det ble tyve stykker til atten brød. Serverte med masse frisk salat, tomat, agurk, paprika, løk og sylteagurk. Fatene ble tomme for å si det slik, og jubilanten koste seg skikkelig. Så tok vi kakene etterpå, og da var alle tilfredse - glade og mette! :-)

Jeg burde jo hatt et bilde her nå av saftige gode burgere - men det var ikke i mine tanker og nå er de altså spist... Men dere klarer nok å se det for dere, der sitter vi tolv stykker, og gomler på hver våre burgere, ja enkelte klarte fint flere enn en også, men jeg telte ikke, for det har jeg lært er svært uhøflig. Men folk må ha blitt mette, for det er en halv sjokoladekake igjen og en halv rullekake også. Så nå har jeg noe til kaffen og må passe meg så jeg ikke spiser alt selv... hehe.

Og hva poden fikk i bursdagsgave? Noe jeg sikker kommer til å ende opp i dyp frustrasjon mange mange ganger - helt sikkert - men likevel, nå er det gjort. Gutten har fått trommesett! Varsku er sendt ut til naboene - vi kommer til å gi lyd fra oss her altså. Men holder man på å lære seg å spille på trommer må man ha noe å spille på. Kan hende det er lurt med faste øvetider?! Men vi har altså enebolig og tykke vegger, så tror vi likevel skal berge naboskapet i tiden fremover ;-)
 
I dag har jeg ikke fått strikket noe som helst, men har et par fiiiine votter på pinnene. Gleder meg til å vise de frem, for de er altså så fine! Mørkeblå og natur denne gangen, og mønster inspirert fra gammel tekstil. Mer om de senere :-) Og fortsatt holder jeg på med hvit blomme. De blir helt nydelige. Så selv om 52 par votter på et år er fryktelig mange votter, er det sånn at jeg har en stor mengde fine vottemønster jeg virkelig har lyst til å strikke. Når jeg blar i bøkene mine blir ikke 52 par så mye likevel. Men det er altså et par per uke i snitt, så det kan jo holde hardt. Det får tiden vise. Jeg er i allefall i god vottemodus og ser frem til et helt år i vottens tegn. Jeg har jo sett at andre har gjort slike ting før meg, så da kan vel også jeg ;-)


Votten venter på tommel - det har jeg faktisk fått på nå, men vott nr to manger fortsatt. 



Lucie hviler med øynene på glimt - må jo få med seg hva som skjer her!



Fortsatt god uke til dere alle!

<3

3 kommentarer:

  1. Jeg må si meg helt enig med deg; hjemmelagete hamurgere er i en klasse for seg!
    Vottene du strikker på er skikkelig flotte og med et nydelig, feminint motiv.
    Er imponert over de store votteplanene du har for dette året. Blir spennende å se hvilke varianter som havner på pinnene dine:-)

    SvarSlett
  2. Åååå de vottene er så fine ;)

    SvarSlett
  3. Hjemmelaga hamburger er noe av det beste som fins! Vi pleier å ha guacemole(selvlagd den og) til også :). Du er en reser med de vottene! Virkelig fine de hvit blomme. Er spent på mønsteret til de andre du holder på med.
    For en søt pus du har!

    Ha en fin helg!

    SvarSlett