Sider

torsdag 7. februar 2013

Frk Langstrømpe



Noen ganger er det deilig med riktig lange strømper på føttene. 
Så jeg har strikket meg et par strømper som når godt oppover leggen.

Jeg liker å gå med skjørt, og da er det finere med strømper enn sokker syns jeg.




Disse er strikket i drops Fabel print, farge 912p.
Det gikk med nøyaktig 100 gr, 50 gr pr strømpe, 
på pinne 2,5 mm.  



Nå er det mange erfarne sokke/strøpestrikkere rundt om,
og jeg er slett ikke noen stor kunstner når det gjelder sokker. 
Men jeg har en grei og god oppskrift som skaffer meg og mine gode strømper og sokker når det trengs. 
Den deler jeg gjerne med deg om du skulle være interessert!



Hvis du vil strikke makne så kommer en liten veiledning her:

Frk. Langstrømpe:

Legg opp 72 m, strikk 5 cm ribb, 1r, 1vr. Så glattstrikk hele veien ned, 
men etter 14 cm felles to masker midt bak. Gjenta
felling ca hver femte cm, i alt fire ganger (til 64 m). 
Fortsett til strømpen måler ca 32 cm og begynn så med hælen. 

Hælen strikkes slik:

Den strikkes over de 32 m midt bak. Strikk 24 omganger, frem og tilbake. 
Så startes felling m forkortede rader, 12 m på hver side
og 8 masker i midten. Det strikkes altså 20 m, så to sammen, snu og strikk tilbake (første m løftes over på pinnen uten å strikke). Strikk til det gjennstår 12 m, strikk to m sammen og snu arbeidet. Løft første maske over og strikk tilbake til det gjenstår 11 m, strikk to sammen og snu. Dette gjenntas til alle maskene er felt på begge sidene, med en maske mindre på hver side for hver gang, og det gjenstår 10 m på pinnen. Dette er de 8 maskene i midten pluss en ekstra på hver side.

Plukk så opp 16 masker på hver side, og 
start med å strikke rundt igjen samtidig som det felles annenhver gang i sidene, til det gjennstår 64 m.
Strikk foten til ønsket lengde og fell av. Jeg pleier å felle på sidene med to masker i mellom, 
til det står igjen 12 m som jeg trekker tråden igjennom og fester godt.

Vips så har du skjønne lange strømper å tre på de skjønne beina dine! :-) 



Dette er den enkleste måten å strikke strømper og sokker på syns jeg.
Når jeg strikker sokker lar jeg være å felle midt bak på veien ned leggen, 
og jeg varierer mellom enkel ribb, dobbel ribb og glattstrikk - og kombinerer alt ettersom.
:-)
Ikke noe hokus pokus - og sokkene blir superduper gode!


<3

6 kommentarer:

  1. De strømpene ser virkelig god ut, så fint at du deler oppskrift! Lestene under her var også veldig fine, liker lester som går litt opp på leggen.
    Ha en fin ettermiddag! :-)

    SvarSlett
  2. Du store min for en imponerende produksjon av strømper!!

    Kjempefine!!

    SvarSlett
  3. Strømpene dine ser veldig gode ut!☺
    Fabel er et flott sokke-og strømpegarn. Imponerende at du har orket å strikke de så lange med pinne 2,5☺

    SvarSlett
  4. Disse så kjempe gode ut. Hadde jeg bare vært gladere i å strikke sokker.

    SvarSlett
  5. Tusen takk for oppskrift,
    ønsker meg sånne tynne strømper,
    så da er det håp kanskje :O)
    Takk for inspirasjon.
    Nina

    SvarSlett
  6. Det verste er at jeg har liggende 2 nøster fabel i samme farge som du har brukt!
    Hehe, ser stygt ut for at jeg må legge opp til et par slike snart! (må bare lete fram mine 2,5 pinner - jeg vet jeg har, og jeg har gitt meg forbud mot å kjøpe nye hver gang jeg ikke finner pinnene jeg trenger ved første øyekast!)
    De ser i hvertfall knallfine ut!

    SvarSlett