Sider

søndag 23. september 2012

Tunika

 

 Neida, jeg har ikke strikket denne siden fredag! :)
Jeg strikket denne også i sommer, men den har blitt liggende å mangle bare litt. Endelig fikk jeg satt meg ned med den et par timer, og nå er den ferdig!
 
 
Oppskriften er "1962 tunika og vest" fra nøstebarn, en oppskrift som ikke står i boka Strikk til nøstebarn, men som kan kjøpes løst.





Opprinnelig hadde jeg tenkt å strikke denne i brede striper, men da jeg dukket ned i garnkassa mi fant jeg noen hesper bringebærfarget Askeladden Angora-uld (ca 50 % angora og 50% merinoull).
 
 Så da ble det pusemyk angora-tunika!



 
Garnet er veldig mykt, det loer ikke noe særlig, og er lett og behagelig. Til hele tunikaen gikk det med under et hespe, og da har jeg strikket størrelse 8 år!:)
 
Den er nok litt stor til henne enda, men det gjør jo ikke noe. Den blir litt som en kjole i starten - og dermed er brukstiden utvidet betraktelig. Super god deal!:)
 
Fargen er midt i blinken for den unge damen, som fortsatt har en sterk forkjærlighet for de lyserøde fargenyansene. Alle fargeforslag som har noe med grønt, blått, gult eller brunt blir raskt avvist og dermed ikke så mye brukt. Så jeg kapitulerer, jeg vil jo gjerne at det jeg strikker skal bli brukt, og tenker at denne fasen nok går over etterhvert??


 
 
Knappen har jenta valgt seg ut selv. Den er fra bestemors knappeglass, og har nok vært brukt før - så litt gjenbruk fikk vi til på denne også ;)




Fakta:

Mønster: 1962 TUNIKA og VEST
Garn: Askeladden Angora-uld
Pinner: nr 3
Størrelse: str 8 år
Tilbehør: 1 knapp
Vekt: 92 gr


Tunikaen var lett og rask å strikke, og jeg kommer til å strikke den igjen.
Kanskje med striper eller noe annet som frisker den litt opp.
 
 
God søndag kveld :)
 
<3

2 kommentarer:

  1. Kjempefin tunika!
    Å ja, det er genialt å kunne bruke det som kjole i starten og tunika senere☺

    SvarSlett
  2. Helt nydelig kjoletunika! Likte så godt fargen!!

    SvarSlett