Sider

tirsdag 25. september 2012

Rosa Skappel



Den ble ferdig!!!
 
En rosa sky, en rosa drøm, en rosa - veldig rosa - genser!:)
Kid-silk og alpakka i skjønn forening med riller i det uendelige. Flott, ikke sant?!
En ung og svært fornøyd dame svinger seg fornøyd i stua - og er såååå glad for at hun slapp å vente på den mer!!
 

 

Hva kan jeg si? Størrelsen er som smidd til jenta, lang i ermene - ja visst, og langt forbi baken går den også. Akkurat som en Skappelgenser skal. Splitt i siden og ellers er det vel ikke så mye mer å si om den i denne omgang.
 
Maskeantallet på bolen ble redusert, jeg la opp til 60 masker i stedet for 80 på fram - og bakstykke. Ellers brukte jeg samme maskeantall på ermene som oppgitt i oppskriften, men jeg har brukt pinne nr 6 for å få en mindre størrelse.
 

jente 11 år


Fakta:

Oppskrift: Dorthe Skappel-genser
Garn: Kid-silk og drops alpakka
Pinner: rundpinner nr 6
Størrelse: ca 10-12 år - kommer jo helt ann på jenta:)
Vekt: 310 gr

Mål:
Bredde: 42 cm
Ermelengde: 45 cm
Lengde forran: 56 cm
Lengde bak: 62 cm





Så kan jeg si at det er stor forskjell på garnblandingene på denne her og denne Skappel-genseren.
Den jeg her har strikket har bedre hold enn den jeg strikket i Faerytale og tynn alpakka (DSA), det er nok silken som gjør det. Denne genseren veier atskillig mindre enn den første jeg strikket (310g/550g), og det gjør jo denne bedre egnet som barnegenser.
 
Jeg er fornøyd, jenta er fornøyd, og garnlageret er krympet med 310 gr!:))
 
Hurra!!!
 
<3


15 kommentarer:

  1. Wow, for en drøm av en genser til ei (fremdeles litt liten, men ikke si det til henne ) ung jente! Nydelig farge for de som kan bære den, og det kunne hun jo virkelig. Imponert over at du hadde det garnet i garnlageret, og så deilig det er når man kan bruke derfra!

    SvarSlett
  2. Den var fin! Så herlig myk ut.

    SvarSlett
  3. Genser satt som ett skudd på frøkna den;)
    Herlig deilig og rosa!☺

    SvarSlett
  4. Skjønner godt dere er fornøyde begge to, kjempefin og sikkert supermyk og deilig!

    SvarSlett
  5. Ikke rart jenta ble fornøyd! :) Superfin farge! :)

    SvarSlett
  6. hvordan gjorde du i forhold til maskeantallet på ermene?

    SvarSlett
  7. Jeg la opp 40 masker på pinne 6 til ermene. Samme som foreslått i Skappel-grunnoppskrift. Først prøvde jeg meg med færre masker, men det ble alt for stramt. Obs på garnkombinasjon her, kid-silk + alpakka er mye mindre fleksibelt/tøyelig enn iris+alpakka, i allefall i bredden. Så hvis du strikker med iris+alpakka, og strikker på pinne nr 7 kan du sikkert gå ned 8 masker (32 m) til en str. 10-12 år. Prøv deg litt frem - og lykke til! :))

    SvarSlett
  8. Hvor høy er jenta?

    SvarSlett
  9. Skal det ikke legges ut noe på bole eller erme ?

    SvarSlett
    Svar
    1. På bolen legges det ikke ut noen ekstra masker, den strikkes rett opp. På ermene startet jeg økning etter 15 riller. Tror jeg økte hver femte rille etter det, frem til ønsket lengde.

      :-)

      Slett
  10. Veldig fin! Har nå kjøpt make garn og i samme farge til min 10 åring. Takk for oppskrift!

    SvarSlett
  11. Hvordan felte du av for halsen?

    SvarSlett
  12. Ååå endelig fant jeg en oppskrift i akkurat den størrelsen jeg trengte og så var den ikke så oversize. Denne likte jeg utrolig godt! Det blir neste prosjekt! Takk for at du deler!

    SvarSlett
  13. Kjempefin- den vil jeg strikke til min 12-årige niese!! Hvor mange nøster av hver garntype må jeg bestille, tro?! Har du et tips?

    SvarSlett